درخواستهای ارسال شده طی چند مرحله بررسی میشوند

برای تأیید کالا و یا خدمات دانش بنیان ۳ شاخص مرحله تولید، سطح فناوری و تسلط بر دانش فنی مورد ارزیابی قرار میگیرد. اسدی فر در بخشی از این گفتگو میگوید در ارزیابی جدید، میزان فروش و اشتغال تخصصی شرکتها چک میشود و علاوه بر این، سطح فناوری و تسلط بر دانش فنی مورد ارزیابی قرار میگیرد؛ همچنین در بازههای زمانی یکساله رشد شرکتها اندازه گیری و در سبدهای با رشد کم، رشد متوسط و رشد بالا تقسیم بندی خواهند شد و آنهایی که رشد بالاتری دارند، قاعدتاً حمایت بیشتری میشوند. بسیاری از مواقع شرکتها بایستی از بورس کالا تهیه کنند، بورس کالا سهیمهای خاص به آنها تخصیص میدهد و بعد از آن، ماده اولیهای ندارند. علاوهبر شرکتها و کسب و کارها، افراد بسیاری هم هستند که ایدهای دارند و میخواهند برنامه نویسی موبایل را یاد بگیرند تا ایدهشان را پیادهسازی کنند یا به صورت خوداشتغالی وارد این حوزه شوند، چون از طریق برنامه نویسی موبایل و ساخت اپلیکیشن میتوان آن را به فروش رساند یا در قبال خدمات ارائه شده از طریق اپلیکیشن خود، کسب درآمد کرد. &;​!

استارت آپ بومیپلتفرم های ایرانی از سوی دیگر یکی از مشکلات این شرکتها، بحث تقاضا است؛ بسیاری از مواقع شرکتهای دانشبنیان در ایران به دلایل مختلف، تقاضای متفاوتی ندارند و بازار تثبیت شده است؛ یک محصول تولید میشود، رقابت هم وجود ندارد و بنابراین بهدنبال بهروزآوری نیستند. ما در این مقاله قصد داریم تا چند مورد از بهترین پیامرسانهای داخلی را به شما معرفی کنیم و آنها را با هم مقایسه کنیم؛ همراهمان باشید. یکی دیگر از بهترین ایده های استارتاپی در ایران، استارتاپ ترب در سال 1393 توسط چند نفر از دانشجویان دانشگاه شریف با هدف شفافیت قیمت ها تاسیس شد. شرکتهای دانش بنیان بزرگ نیز دو دسته هستند؛ اگر محصولات و خدمات فناورانه شرکتها زیر ۵۰ درصد دانش بنیان باشد به این شرکت نوآور گفته میشود و اگر بیش از ۵۰ درصد سبد فروششان از محصولات و خدمات دانش بنیان باشد به این شرکت، فناور گفته میشود. آقای دکتر به عنوان سوال نخست؛ لطفاً بفرمائید در حال حاضر چه تعداد شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد؟ مثال دیگر آنکه مدل قبلی، شرکتها را از یک منظر به نوپا و تولیدی تقسیم میکرد و در واقع به شرکتی که برای محصول دانش بنیان خود هنوز فروشی ندارد، نوپا گفته میشد در حالی که فروش کل شرکت هزار میلیارد تومان بود و این عنوان باعث ناراحتی و دلخوری میشد.

دبیر رویداد ملی صنعت دانشبنیان اظهار کرد: از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد ملی صنعت دانشبنیان، هماندیشی و همافزایی برای رفع موانع و ایجاد بازار رقابتی و صادراتی برای تولید محصولات شرکتهای دانشبنیان پلتفرم بومی است. در این شرایط بعضاً پیش میآمد که شرکتهای نوع یک که حتی محصولاتشان از نظر فناوری پیچیده بود ولی ارزش اقتصادی برای کشور ایجاد نکرده نبودند، یک غرور بیخودی برایشان ایجاد میشد! یک مساله مهم دیگر اینکه شرکتی که ارزیابی و تأیید میشد، تا ۲ سال بعد و موعد ارزیابی دورهای به رشد او در سیستم ارزیابی کاری نداشتیم و این موضوع باعث میشد، شرکتها درجا بزنند و در واقع میزان فروش و محصول شرکت ثابت مانده و ارزش افزودهای برای کشور از لحاظ اقتصادی نیز ایجاد نکرده است. مدل قدیمی ارزیابی دانش بنیانها تقریباً ۱۰ سال اجرایی شد و بعد از تصویب قانون «جهش تولید دانش بنیان» در سال ۱۴۰۱، به سراغ اصلاحات مدلی قبلی و تدوین مدل جدید رفتیم؛ چرا که رویکرد قانون جهش تولید این است که ما از حمایت صرف از دانش بنیانها به رویکرد بزرگتری یعنی «اقتصادِ دانش بنیان» تغییر جهت شرکت دهیم.

پلتفرم های ایرانی برای رفتن به سمت رویکرد جدید، الزامات و اقداماتی نیاز است که خوشبختانه ریل گذاریهای خوبی در این راستا در قانون جهش صورت گرفته است. بنابراین طبیعتاً مدل ارزیابی دانش بنیانها باید با قانون جهش متناسب سازی میشد و در واقع مهمترین انگیزه ما برای تغییر دستورالعمل بعد از ۱۰ سال، این بود که در قانون جهش ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و این قانون دانش بنیان شدن اقتصاد کشور را به عنوان یک رویکرد مهم دنبال میکند. همزمان با آغاز اجرای این آئین نامه به سراغ رضا اسدی فر، معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری رفتیم تا در جریان جزئیات و چگونگی اجرای مدل جدید ارزیابی دانش بنیان آبانها قرار بگیریم. یک بحث دیگر هم کاستیهایی بود که مدل قبلی داشت که با اصلاحات جزئی نمیشد آنها را برطرف کرد؛ به طور مثال در شاخصها و فرایندهای ارزیابی شرکتها تغییرات زیادی انجام دادیم و از زمانی که بنده رئیس مرکز رئیس مرکز شرکتهای دانش بنیان بودم و حالا که معاون توسعه شرکتهای دانش بنیان هستم، همواره یکی از دغدغههایم این بوده که فرایند ارزیابی با حفظ کیفیت، چابک و با سرعت انجام شود و در حال حاضر متوسط زمان ارزیابیها را از ۳ ماه به ۴۵ روز رسانده ایم.